Kako je sve počelo

Za šest decenija, kompanija IKEA prošla je dug put – od male radionice na jugu Švedske do jednog od najvećih maloprodajnih lanaca u svetu, prisutnog u 40 zemalja. Priča o kompaniji IKEA počinje 1926. godine kada je njen osnivač Ingvar Kamprad rođen u Smålandu na jugu Švedske. Odrastao je na farmi Elmtaryd u blizini malog sela po imenu Agunnaryd. Već kao mali dečak, Ingvar je želeo da postane preduzetnik.

1920-e

Kad je imao pet godina, Ingvar Kamprad počeo je da prodaje šibice najbližim komšijama, a kad je sa sedam godina naučio da vozi bicikl, proširio je krug kupaca. Otkrio je da može dobro da zaradi ako šibice koje u Stokholmu kupi jeftino na veliko prodaje zasebno. No, nije stao na šibicama. Proširio je svoj posao na prodaju semena za cveće, čestitki, božićnih ukrasa, a kasnije i hemijskih olovaka.

1940-e i 1950-e

U ovom periodu Ingvar Kamprad razvija svoj preduzetnički duh, a kompanija IKEA postaje maloprodaja nameštaja. Ingvar istražuje mogućnosti dizajna nameštaja, reklamiranje, ideju da kupac sam sastavlja nameštaj i upotrebu kataloga i izložbenog prostora kako bi ponuda kompanije IKEA došla do što većeg broja ljudi.

1960-e i 1970-e

Počinje oblikovanje IKEA koncepta. Otvaraju se nove robne kuće IKEA i nastaju neki od naših najprepoznatljivijih proizvoda kao što su POÄNG fotelja i BILLY biblioteka. U ovom periodu se oblikuje IKEA koncept koji je zabeležen u knjižici Ingvara Kamprada „Zaveštanje jednog prodavca nameštaja“.

1980-e

IKEA se brzo širi na nova tržišta poput SAD, Italije, Francuske i Velike Britanije. Nastaju novi IKEA klasici kao što su KLIPPAN, LACK i MOMENT. IKEA prerasta u modernu kompaniju kakvu poznajemo danas.

1990-e

IKEA i dalje raste. Uvodi se IKEA za decu i fokus je na nameštaju za uređenje doma u skladu s potrebama porodica sa decom. Osniva se IKEA Grupa, a društvena i ekološka odgovornost smatraju se preduslovom dobrog poslovanja.

2000-e

IKEA osvaja nova tržišta kao što su Japan i Rusija. Širi se asortiman proizvoda za spavaće sobe i kuhinje koji se predstavlja u obliku modularnih rešenja. U ovom se periodu uspešno ostvaruju i partnerstva vezana za društvene i ekološke projekte.

Duh Švedske

Švedsko nasleđe

Razvoj IKEA asortimana se zasniva na švedskom pristupu dizajnu. Naš nameštaj i dekorativni elementi su moderni, ali ne robuju trendovima. Funkcionalni su i vizuelno atraktivni, orijentisani na potrebe naših kupaca i prikladni za decu i porodice. U izboru boja i materijala odražava se jednostavan i zdrav stil života u skladu s prirodom, karakterističan za Švedsku. Ovakav pristup dizajnu asortimana je u uskoj vezi s korenima kompanije IKEA, čiji je razvoj započeo u Smålandu na jugu Švedske, gde su ljudi poznati kao vredni, snalažljivi u skromnim uslovima i domišljati u iskorišćavanju svojih ograničenih sredstava i prirodnih uslova na najbolji mogući način, pretvarajući tako ono što bi većina ljudi smatrala ograničenjima u mogućnosti za razvoj.

Švedski koreni i stil života

Logotip kompanije IKEA nije slučajno plave i žute boje – to su boje švedske zastave. Priroda i dom veliki su deo života Šveđana, a švedski stil uređenja prostora možda se najbolje može opisati opisivanjem prirode – pun svetla i svežeg vazduha, ali umeren i rasterećen od nepotrebnih detalja. Svežina otvorenog prostora preslikava se u bojama i materijalima te osećaju prostora koji stvaraju svetlo drvo, prirodne tkanine i neobrađene površine. U zemlji koja je veći deo godine hladna i mračna, ovi svetli životni prostori stvaraju topao, letnji osećaj tokom cele godine.

Istorijski uticaji

Krajem 19. veka umetnici Carl i Karin Larsson objedinili su klasične uticaje s toplijim švedskim narodnim stilovima. Tako su stvorili model švedskog dizajna nameštaja koji je i danas prepoznat u celom svetu. Tokom 50-ih godina prošlog veka, istovremeno su se razvijali modernizam i funkcionalizam i švedsko društvo utemeljeno na društvenoj jednakosti. IKEA asortiman, koji je moderan, ali ne robuje trendovima, funkcionalan, ali i vizuelno atraktivan i okrenut potrebama kupaca i porodica, neguje tu švedsku tradiciju uređenja prostora.

Smålandski koreni

IKEA koncept, kao i njen osnivač, rođen je u Smålandu na jugu Švedske gde je zemlja oskudna i uglavnom neplodna, a ljudi poznati kao vredni, snalažljivi u skromnim uslovima i domišljati u iskorišćavanju svojih ograničenih sredstava i prirodnih uslova na najbolji mogući način. Upravo je taj duh u srcu nastojanja kompanije IKEA da nudi niske cene. No, niža cena ne znači i niži kvalitet proizvoda. Švedska je u celom svetu poznata po sigurnosti i pouzdanosti proizvoda, a robne kuće IKEA ponose se time što nude kvalitetne proizvode po niskim cenama.

Švedsko društvo

IKEA je osnovana u vreme kad se Švedska ubrzano razvijala kao primer društva koje brine o svakom pojedincu, a osnovne društvene usluge su dostupne svima. To se takođe uklapa u viziju kompanije IKEA. Kako bi većini ljudi omogućila bolji svakodnevni život, IKEA traži od kupca da joj bude partner. Na primer, naš proizvod ima nižu cenu zbog toga što ga kupci sami sastavljaju kod kuće. Asortiman proizvoda prikladan je za decu i zadovoljava potrebe cele porodice, i njenih mlađih i starijih članova. Na taj način zajedno stvaramo bolji svakodnevni život za sve.